lauantai 30. kesäkuuta 2012

Makroilua kotipihassa

Eilen tuossa pihalla kuvattiin tytön kanssa (piti kuulemma hänen saada omaan blogiinsa kuva lakatuista kynsistään). Oli oikein ihana auringonpaiste. Tuli sitten mieleen kokeilla tuota Tamronin makro-objektiivia, sen käyttö kun on ollut opettelussa. Objektiivissa ei ole vakaajaa, joten se on tällaiselle aloittelijalle aika haasteellinen. Muutenkaan se ei ole mikään ihan loistoputki. Mutta näköjään, kun on tarpeeksi valoa, silläkin saa kyllä hyviäkin kuvia. Pitää vaan opetella ja harjoitella enemmän. Jalustaa ei näitä kuvatessa ollut, mutta olosuhteet olivat niin hyvät, että tukeva kuvausasento (juu ei, minä en pidä kamerasta kiinni siten kuin oppikirjoissa lukee, vaan mulla on oikea käsi kamerassa niinkuin opetetaan, mutta vasen on osittain kiinni oikeassa, koska siten mulla pysyy kädet vakaampana) ja riittävä valo mahdollistivat lyhyet suljinajat. Jälkeen olen ihan tyytyväinen.





Edit klo 14:30
Tuli vaan mieleen, että nyt käytin objektiivissa vastavalosuojaa. En oikein vieläkään tiedä, milloin sitä kuuluisi käyttää, mutta oliskohan silläkin ollut jotain osuutta kuvien onnistumiseen?

2 kommenttia:

  1. Ihan kauniita kuvia joo! Varmaan makro-objektiivi on parempi kuin yhdistelmä halpoja lähilinssejä ja kittizoomi, mitkä minulla on makrojen kuvaamiseen :)

    VastaaPoista
  2. Minä ostin Nikonin kittizoomiin lähilinssin (sellasen halvan), mutta sen kanssa en oikein ole vielä oppinut kuvaamaan. Jotenkin en saa kuvista tarkkoja millään. Mutta mitä netistä olen katsonut, niin kyllä lähilinssin ja kittizoomin kanssa saa tosi hyviäkin kuvia, vaatii varmaan vaan kovasti opettelua.
    Lähilinssin ostin siksi, että pääsisi kuvaamaan myös fyysisesti lähempää. Yleensä kun mullakin rungossa on se kittilinssi kiinni. Toi makro mikä mulla on (ja millä on nuo kuvattu), on sellanen Tamronin objektiivi, missä polttoväli on 70-300, ja erikseen saa siitä laitettua makro-tilan päälle. Sillä vaan ei kovin läheltä mennä mitään kukkasiakaan kuvaamaan, kun lähin kuvausetäisyys on 95cm. Vanhan kameran kanssa sitä tottui, että makrokuvia voi ottaa vaikka sentin päästä kohteesta. Opettelua siis myös kuvaustavoissa :)

    VastaaPoista